2 store ideer førte til at DigiUp-formelen ble skapt.
Dette var på høsten i 2019. Jeg hadde akkurat avsluttet et konsulentoppdrag i et digitalt markedsføringsfirma. Tiden var kommet for å utvikle mitt konsept for å hjelpe solo-gründere med å selge på nett.
Idé nummer 1 − Magnetisk tilbud.
Jeg ville ha et uimotståelig tilbud, som var noe verdifullt for målgruppa mi, og som skulle koste veldig lite slik at det ble, nettopp det, et magnetisk tilbud. Det skulle være så billig at det var en "nobrainer" for dem å kjøpe det.
Målet mitt var å gå rett på salget i stedet for å få "leads" ved å gi bort noe gratis. Dette for å få inntekt til å dekke annonsekostnadene jeg fikk ved å nå ut til folk med budskapet mitt. Etter å ha lest en bok om en fremgangsrik "direct response marketer" som skrev en bok som hans "irresistible offer", og hadde lykkes veldig med det – bestemte jeg at mitt magnetiske tilbud skulle være en bok.
Men hva skulle boken handle om?
Idé nummer 2 − Bedriftshjemmesiden bør være en salgsside i forkledning.
Jeg hadde en tanke om at jeg ville lære småbedriftseiere og nystartede "Det magnetiske-tilbud"-systemet, som jeg selv skulle bruke. Fordi jeg visste så altfor godt at størrelsen på lommeboken til småbedriftseiere ikke er stor, så ville det å få finansiert annonsekostnadene sine ved salg av det magnetiske tilbudet være til stor hjelp for å lykkes på nett.
Ideen til at DigiUpformelen skulle omfatte bedriftshjemmesiden i ny drakt kom fra flere faktorer. Grunnlaget ligger i mange års læring (fra de beste "underground marketers" i verden) innen digital markedsføring. Spesifikt, kunnskap om salgssider, salgstrakter (kundereiser på nett) og den viktigste lærdommen av dem alle: at Salgstriggende kommunikasjon (Copywriting) er den absolutt viktigste kunnskapen å inneha.
Et innspill fra en av mine studenter skulle vise seg å bli viktig.
Hun ble nesten oppgitt, når jeg fortalte at jeg skulle skrive om en strategi for kundereise på nett. Og sa: "men Line, det vi trenger hjelp til er å lage hjemmeside for bedriften vår. Det er det første vi trenger for å nå frem til noen som helst kunder på nett."
Jeg er stor tilhenger av å fokusere på et spesifikt problem og selvsagt lytte til behovene, så det fikk meg til å revurdere. Siden jeg også visste at jeg ville kunne hjelpe mange med dette, så bestemte jeg meg for at boken måtte omhandle bedriftshjemmesiden.
Jeg er ganske sikker på at studenten min mente at hun trengte hjelp til den tekniske biten av å utvikle et nettsted, men selv om jeg gir en løsning på det også, så vet jeg så altfor godt hva som er det viktigste og mest utfordrende på en nettside – nettopp det som kommuniseres.
.... og så begynte lyspæra i hjernen å flombelyse....
Bedriftshjemmesiden har tradisjonelt bare fungert som et visittkort, digital brosjyre eller "showroom", og ofte helt uten en selger til stede. Hvorfor i all verden skal ikke den også selge?
Jeg har lært alt om salgssider og salgskommunikasjon, men aldri hadde jeg hørt fra noen om å bruke salgstekster på bedriftshjemmesiden. Vi sender annonser til salgssider og ikke til en hjemmeside, så markedsførerne som fokuserer kun på salgstrakter, ser ikke på bedriftssiden som så viktig (mange har ikke en engang), men for oss som er småbedriftseiere er denne siden viktig, og den bør da jaggu også gjøre en salgsjobb.
Slik kom ideen til å kle opp bedriftshjemmesiden i ny drakt, nemlig som en salgsside i forkledning. Den skulle også ta del i "Den magnetiske tilbuds-strategien" og være med på å sende besøkende til denne salgstrakten.
DigiUp-formelen var født.